torsdag 29 september 2011

Workshop med åk 10 på NSA 29/9

Kl 10-12

Vi satte oss alla runt samma bord och jag visade bilder på återbruks-/ återvinningsdesign, både utskriva färgbilder och ett bildspel på min laptop. Samtidigt pratade jag om bilderna – var de är ifrån, mitt projekt på Wits, designprocessen, mitt besök hos Heath Nash, marknaden för återbruksdesign i Sverige och här, återbruksestetik och om mellanrummet mellan skräp och material. De tyckte det var jättespännande och att bilderna jag visade var urcoola.

Sen delade jag in dem parvis, vilket de tyckte var jättejobbigt… så jag vek mig för demokratin och klassrumsfridens skull och lät dem para ihop sig mot att jag tilldelade varje grupp ett material.

Därefter hällde alla ut sitt medhavda skräp (alla hade med sig!) på bordet och fick sortera upp det efter inom gruppen överrenskomna kriterier. En kille började först sortera efter färg men blev snabbt nerröstad. Det blev följande fem högar (de är 10 st i gruppen):

- läskburkar

- tidningspapper

- kartongförpackningar

- hårdplast samt vita plastpåsar från pick’n’pay

- mjukplast såsom chips- och godispåsar samt svarta sopsäckar

De två sista högarna var de som det blev mest förhandlingar kring, de tyckte det var svårt att skilja mellan olika plaster på ett logiskt sätt så det slutade lite i en kompromiss mellan de två paren.

Efter det började de skissa och bygga sina föremål medan jag gick runt och handledde. Gick fantastiskt bra, de är motiverade och artiga, ställer frågor och lyssnar verkligen på vad jag säger. Det enda egentligen svåra för dem verkar vara att komma bort från det rent dekorativa och fokusera på det funktionella samt att tänka tektoniskt – vad är det här materialet bra till? Men med lite samtal fattade de vad jag menar och jag tror att de även tycker begränsningarna är inspirerande.

Kl 14.30-16:

Eftermiddagen blev både mer dramarisk och mer energilös. Alla kom dit utom en som varit tvungen att åka hem. En till droppade av ganska snabbt.

Sen fick en grabb ett epilepsianfall vilket drog fokus lite till det…. :(

Men de andra jobbade på bra och lovade att de kommer hinna bli klara imorgon. Flera tog även med sig arbetet hem för att fortsätta ikväll. Kul dag!

Efter det gick jag till ateljén och jobbade lite på väven samt byggde miniatyrer av kartongmöblerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar