tisdag 20 september 2011

kartongmöbler

Till skillnad från Sverige så fungerar återvinningen på mikronivå här. Många försörjer sig på att sortera sopor och sälja vidare (det finns det massa bra litteratur och flashiga fotoböcker om…). I Johannesburg går en del sopsorterare omkring med fantastiskt överlastade vagnar.

Jag vill göra kartongmöbler i samarbete med några kartongåterförsäljare. ”Hyra” kartong av dem, dvs betala dem för att låna kartongen några dagar – eller köpa den och sedan donera möblerna till något ställer som kan behöva dem… men jag tycker mest om idén at ”låna”

kartongen… inte göra något avtryck utan bara ändra form på den tillfälligt. Ha sakerna till låns, inte äga, inte kasta, få dem och därmed mitt arbeta att befinna sig på resa, vara en transition.

Jag tror att jag söker efter övergången mellan skräp och material.

Mellanrummet.

Liminal space.

Det absoluta nuet? Icke-rummet som förenar före och efter. Ständig tillblivelse.

Kanske dessa ”kartonggubbar”, sopsorterarna som ger det kasserade nytt liv, nytt värde genom struktur, är detta mellanrum?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar