torsdag 29 september 2011

fler papptankar

Samarbetet med Precious och Duncan ger uppenbart en helt annan dimension till kartongmöblerna än om jag hade åkt till ett företag och köpt den mängden kartong jag behöver. Möblerna blir genom samarbetet inte endast en kommentar till återvinningskulturen på mikronivå här utan även ett konkret mått på deras faktiska arbete. Möblerna kommer att bestå av deras timmar och dagar av samlande och på ett tydligt sätt visa hur mycket kartong de får in på ett visst antal dagar. Förhoppningsvis blir det även ett kulturellt utbyte, särskilt om de accepterar att komma in på Wits och hjälpa mig färdigställa verket.

Det koncentrerat av tid och arbete som kartongmöblerna kommer att bli står även i fin relation till den andra delen av min gestaltning här – Klaras och mitt skräp. Det systematiska insamlandet av beviset på vår konsumtion över en given tidsperiod. Tiden och arbetet, omvandlingen av skräp till material och i förlängningen även till design/konst blir en stark gemensam nämnare.

(bilden visar skisser i miniatyr på möblerna)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar