tisdag 27 september 2011

hektiskt

Dagen började med en förkyld känsla i kroppen och en allmän ovilja att göra något över huvud taget…. Men det har gått över nu :)

Igår skypade jag med Cecilia på Konstfack – bra och peppande! Sen hade vi seminarium, sen möte med David i ateljén, sen lunch, sen ateljéarbete. Jag fortsatte lite på väven samt påbörjat en rumsavdelare av hängande plast inspirerad av Kommetjie recycle project. Sen bar det av till NSA (national school of the arts som är vår ”vfu-skola”) och vernissage på deras utställning. Som för övrigt inte var så bra tyvärr… Sen blev det jättestressigt för det höll på att köra ihop sig med lektionerna vi ska hålla; det visade sig att skolan har ett lov nästa vecka som vi missat samt att vi inte kan klämma in några projekt nästa termin för den är bara fyra veckor lång och urhektisk enligt Anthusa. Till slut fick vi till det så att jag har åk 10 3D-design på torsdag förmiddag och eftermiddag samt fredag morgon, sammanlagt 5,5h. Fint. Det blir lite jäktigt men kommer nog gå att få ut något av.

Idag var vi på NSA, Klara höll lektion. Sen gick jag till ateljén, jobbade vidare med min plast. Vid 14 mötte jag upp David och vi åkte runt sydväst om Newtown i återvinnarkvarteren. Vi såg ett stort ställe som heter Remade Recycling som köper upp material som informella sopsorterare samlat ihop. Vi såg även en kartonggrossist, massa folk med stora säckar burkar mm… till slut körde vi förbi en kvinna (! Det är mest män som jobbar med detta) som sorterade kartong. Vi stannade och pratade med henne, förklarade mitt projekt och hon gick med på att samarbeta. Upplägget för närmaste dagarna är att jag möter upp henne på samma plats på Quinn Road vid 16-17 och köper kartongen av henne. Kilopriset för närvarande ligger på 70 cent, så hon och hennes man och barn tjänar mellan 50-70R om dagen. Om detta fungerar kommer jag att fråga henne om hon kan tänka sig att hjälpa mig att göra möblerna till utställningen (som för övrigt kommer att äga rum 17-19 oktober inne på school of art). Efter utställningen får hon tillbaka all kartong och kan sälja den igen.

Etiska frågeställningar poppar såklart upp, samarbetet blir ju väldigt ojämlikt, maktbalansen är extremt snedfördelad. Men jag vill inte göra något välgörenhetsprojekt, utan använda deras yrkeskunnande. Mm… svårt

På fredag ska jag även åka ut till PJ Simelane i Soweto igen och bestämma dagar där jag kan ha workshops där. Det kommer att få bli de två veckorna direkt efter lovet… för sen börjar det ju dra ihop sig för hemresa – redan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar