torsdag 18 augusti 2011

mönster och kudde

På CDP fick jag göra tryck med "found objects". Det var kul! Satt och funderade på olika lektionsupplägg medan jag rollade och kladdade... tekniken går att använda för tryck på papper eller tyg (eller vilket tunt underlag som helst). Man skulle kunna göra tapeter, textilier mm... tematisera - t.ex ta skräp från en speciell plats - ett annorlunda sätt att undersöka en plats. Göra en skolgårdsskräpgardin, köksavfallshandduk, mönster av skräpet ur sin papperskorg etc...
Nedan avtryck av en solfjäderspinne, en tändsticksask och en plastring.

Så har jag börjat virka en kudde av plastpåsar, ett tiotal har gått åt så här långt. Planen är att fylla den med sådan småskräp jag inte kan göra något annat vettigt av - små mjukplastbitar, kvitton mm.
















I tisdags besökte jag även University of Johannesburg och träffade Brenden Gray. Det var stimulerande och trevligt, han blev även intresserad av mitt projekt och ska hålla mig uppdaterad på intressanta saker o händelser i Johannesburg framöver. Som så ofta är fallet blir tankarna till först när man ska förklara dem för andra. Jag kom under samtalet att tänka på att skillnaden mellan skräp och material helt enkelt ligger i sorterandet? När saker ligger huller om buller, utan ordning, uppfattas de som sopor. Då de tvättas och sorteras blir de till användbara material.
På wikipedia (alltid lika subjektivt inspirerande ;) står att läsa om kaos:

Kaos har att göra med oförutsägbarhet. Begreppet härstammar från det antika Greklands ord för "rymd" (χάος) och som genom missförstånd av tidig kristen användning av ordet fick betydelsen "oordning" (det antikagrekiska ordet för "oordning" är ταραχή). Något som har kännetecken från både kaos och ordning brukar i den traditionen kallas Kaordisk. Inom naturvetenskapen är kaos inte liktydigt med oordning, utan i stället en benämning på en särskild form av ordning där en liten förändring i begynnelsevillkoren kan orsaka en drastisk förändring vid en senare tidpunkt.

Lite koasteori i uppsatsen kanske?

1 kommentar:

  1. Å så roligt att läsa och se fantastiska foton!
    Du verkar ha kommit igång bra, på plats, på skolan, i staden och landet och inte minst med examensarbetet! Dina klasskamrater börjar om en vecka och vi inleder med två introduktionsveckor tillsammans med fördjupningskursen. jag mailar dig det preliminära schemat. Vi kan väl "Skypa" nån dag, eller åtminstone maila. Hör av dig när du är tillbaka.
    Hälsa "alla", speciellt Alison, David, Klara och inte minst Michael!
    ha så fint så länge
    (din handledare/kursledare)Cecilia

    SvaraRadera