torsdag 4 augusti 2011

ateljén och projekttankar

Ateljén som vi delar med två studenter vi inte träffat än, men som vi såklart hoppas är trevliga :)
Jag har tankar om att bygga ett rum - så långt det går - med skräpet som Klara och jag ansamlar. Det blir begränsande att bara använda sådant vi själva "skapar", men jag tror att det finns en poäng med det - återanvändningen kommer närmare, blir mer personlig och då även lättare att ta till sig för andra. För de flesta känns det nog självklarare och enklare (och fräschare) att använda sitt eget skräp än att gå runt och samla andras.
Jag har surfat runt på olika sidor med återvinningsdesign och fått inspiration. Ska sålla lite och länka!
Det här egna byggprojeket tänker jag som en del i helheten. Det större och svårare projektet är ju det mer konkret designpedagogiska, med workshops i skolor. Har börjat etablera lite kontakter som förhoppningsvis kommer att göra det möjligt att realisera mina idéer. Vill gärna, som jag skrev i PM:t (lägger till det som ny sida här på bloggen) ut och undersöka mer i townshipen, låta barn/unga själva fota föremål/lösningar som i sin omgivning som har skapats av kasserade material.
Jag önskar fokusera mer på funktionella ting än på prydnader, mer på hantverksmässiga, enkla lösningar än på stora, komplicerade och kostsamma designprojekt (även om vissa är mycket intressanta och jag kanske länkar till några). Detta som intresserar mig nu är inte att rädda världen (även om det vore trevligt!) men att titta på hur individen kan öka sin påverkar på sitt eget liv och frigöra sig lite från komsumtionsberoendet.

Ett ytterligare spår, som är mycket lokalt förankrat, är att arbeta med snabbmatslådorna här på campus. Det är en enorm kulturkrock och stor chock för mitt tillrättalagda, nyttiga och källsorterande svenska jag att konfronteras med den rådande skräpmatskulturen. "Alla" köper pommes frites, hamburgare, mackor, vårullar i vita frigolitlådor som de sedan slänger i papperskorgarna tillsammans med pet-flaskor och läskburkar. Jag ska ta reda på hur många lådor de olika restaurangerna gör av med varje dag. Sedan vore det maffigt att införskaffa så många lådor det går åt varje dag och bygga en hög inne på galleriet (vi ska ju ställa ut på Substation som de andra gjort tidigare). Sedan, om tid finns, vore det kul att ha en workshop och omvandla lådorna till någonting användbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar