måndag 17 oktober 2011

crits

Hårda lärare nu på förmiddagen, men bra, drog igång lite tankeverksamhet hos mig… har inte kommit till den punkten när jag kan göra något riktigt konstruktivt av det, känner mig mest tom just nu. Men klockan fyra i eftermiddag är det vernissage och troligtvis en massa positiv input as well. Just nu snurrar tankarna oreflekterat runt i mitt huvud- skriver ner några lite osammanhängande:

Vad gör mina föremål till mer än dåliga designobjekt?

De är en del av en undersökningsprocess och ett resultat av en lust at bara göra, process, tolkning av intryck jag fått här.

Större fokus på görandet i slutversionen – tanken är ju också att utställningen på Konstfack ska vara mer interaktiv. Och större del med sorterandet, det är ju en stor del som jag fått ut av arbetet. Organisationen. skandinavisk praktisk mentalitet präglad av IKEA…

Svensk funktionalism möter Sydafrika – mina tankar kring den icke/pseudo-funktionalism som finns här, som ofta bygger på pengabrist – göra saker snabbt och billigt men som inte håller – mina föremål är lite så, billiga och låtsat funktionella eller inte låtsat, mer tillfälligt funktionella. Inga permanenta lösningar… men så upplever jag landet här också, inget är permanent, landet är i konstant görande, omdanande, finns inte samma ”färdighet” som i Sverige, samma polerade yta med genomarbetad stomme.

Varför bygga upp ett vardagsrumslikt utrymme? Kanske den svenska besattheten av hemmet och inredning. Har med resandet och tillfälligheten här att göra också, bygga ett temporärt hem med material som inte håller i längden. Kortvarigt. Inte i samma anda som eko-design som fokuserar mer på långsiktiga miljövänliga lösningar, hållbarhet. Jag vill inte komma med några lösningar utan undersöka hur det är här, uppleva, förstå, översätta och lära mig något som kan vara användbart i designpedagogiska situationer.

En del av vad de sa är en ren smaksak – två av lärarna tyckte att kartonggruppen var ful och obekväm (men projektet och samarbetet intressant), men jag tycker den ser fantastisk ut, är vacker och bekväm. So so…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar