måndag 10 oktober 2011

trött

trött trött... har varit på PJ Simelande Scondary School i Dobbsonville, Soweto. Gick upp kl 6, spenderade sedan nästan 2h i taxibussar för att komma ut dit.

Hade en lite improviserad lektion (fick en klass 20 min efter att jag kom dit vilket inte riktigt var överrenskommet :) för 48 elever i klass 9E. Visade bilder, pratade om mitt projekt samt förklarade vad de ska fota till nästa lektion (på fredag) samt vad de ska ta med sig. Kommer bli urhektiskt att försöka bygga några vettiga objekt på 55-minuterslektion med så galet många elever..men men...får bära eller brista.
I mitten av följande lektion (åk 8) gick läraren jag hakat på på ett spontant möte och lämnade mig med klassen. Jag satt intresserat och betraktade hur rummet förvandlades till ett öronbedövande tjatterkaos tills klockan ringde. Läraren kom inte tillbaka, så nästa klass (åk 8) välde förvånat in. De lyssnade fint på mig när jag presenterade mig, och i brist på annan underhållning drog jag igång en frågestund om mig och om Sverige, vilket de tyckte var jättekul. Jag fick frågor som: Vilka länder har du varit i? Vilka språk talar man i Sverige? Finns det svarta människor i Sverige? Får man skaffa barn utan att vara gift? Vilken sorts musik lyssnar du på? Plattar du håret? Varför har du blå ögon? Om jag flyttar dit, blir jag också vit då? Kan du tänka dig att gifta dig med en svart man? Vad ville du bli innan du bestämde dig för att bli bildlärare? Ligger Sverige i USA? Hur gammal är du? Med mycket mera....

Klassrummet där 45-50 elever i taget Arts and Culture. Skolgården, lunchtid - de fattigaste eleverna får lunch: en plastpåse innehållande två dubbelmackor formbröd och en juice.

Bildlärarnas arbetsrum

Taxibuss tillbaka till stan gick betydligt snabbare än på morgonen. Hoppade av vid Bree taxi rank och promenerade över Mandela bridge till huvudcampus. Jobbade i ateljén nån timma eller två och åkte sedan "hem".
Sitter nu i intryckskoma och tycker det ska blir underbart skönt att sätta mig i mitt arbetsrum hemma i Hägersten och skriva uppsats :)

3 kommentarer:

  1. Vet du, jag ser också fram emot att du kommer hem och börjar skriva :)
    det ska bli så otroligt roligt att få ta del (mer än via denna superfina blogg och våra skypeträffar)av dina erfarenheter!
    måste KANSKE flytta skypandet på torsdag (har du i så fall möjlighet fred fm?)

    Cecilia

    SvaraRadera
  2. Jag blir så imponerad när jag läser om allt du/ni gör, hinner, klarar av, kommer på,kontakter ni skaffar... Jag ser också verkligen fram emot att få ta del av ditt examensarbete - när du har kommit så långt. Jag kan också hälsa från David A som är här nu med anledning av vår evaluation process av Linnaesu-Palme.Han har bara gott att säga om er båda! You are the top (-:

    SvaraRadera
  3. Helt underbara frågor från barnen, man blir ju inte annat än rörd! Härlig blogg förresten (såklart!)Kram från Bella

    SvaraRadera